خرداد٫۲۳

مکمل های گیاهی و طبیعی برای زندگی سالم

مکمل ها

داشتن زندگی سالم و بدنی سالم، یکی از مهمترین اهداف ما در زندگی می باشد. شاید بتوان گفت تغذیه درست و کامل، از اصلی ترین عوامل در حفظ و ارتقاء سلامتی انسان می باشد. از این رو باید در مصرف مواد غذایی دقت کنیم و در عین حال به مصرف متوازن و صحیح مواد غذایی ضروری و مورد نیاز بدن توجه داشته باشیم. بر اساس گزارشات علمی، حدود ۳ درصد از افراد به طور کافی موارد تغذیه ای را رعایت کرده و دارای رژیم غذایی مناسب می باشند. همچنین در این مقاله بهترین مکمل های گیاهی و طبیعی و عوارض مصرف بیش از حد مکمل ها را بررسی می کنیم.

امروزه زندگی مدرن و استفاده از فست فود ها و غذاهای حاضری نیز بیشتر شده و افراد توجه زیادی به تغذیه مناسب و صحیح نداشته و به طور تغذیه متوازن و کامل نمی باشند.  از اصلی ترین شاخصه های یک تغذیه کامل و صحیح استفاده متوازن از منابع تغذیه مورد نیاز بدن می باشد. در این بین استفاده از گیاهان و تغیذه گیاهی، بسیار حائز اهمیت می باشد. البته استفاده از سایر منابع تغذیه مانند گوشت، لبنایت و… نیز دارای اهمیت می باشد و از جمله موارد مورد نیاز برای یک رژیم غذایی کامل می باشد.

اما تاکید بر استفاده از منابع گیاهی و تغذیه کامل گیاهی، به دلیل مواد ارزشمند و در عین حال سالم برای بدن دارای اهمیت می باشد. در خیلی از موارد ما می توانیم برای تامین مواد ضروری مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها و مواد مغذی و تقویت کننده بدن، از منابع گیاهی استفاده کنیم. به عنوان مثال تقویت کننده های گیاهی از جمله این موارد می باشد.

رژیم غذایی سالم چیست؟

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای رشد و حفظ سلامت بدن و کارکرد اندام های مختلف بدن می باشد. این رژیم می بایست دارای تمامی مواد مورد نیاز بدن باشد. مواردی چون:

  • میوه‌های و سبزیجات
  • غلات و حبوبات
  • پروتئین
  • چربی
  • ویتامین ها و املاح

 

مکمل های گیاهی و طبیعی

در صورت داشتن رژیم غذایی متوازن با استفاده از منابع کوناگون، شما می توانید به سلامت خود امیدوار باشید. منابع گیاهی و تغذیه در این بین دارای اهمیت بالایی می باشد. شما می توانید با مصرف صحیح این مواد، نیازها مختلف بدن را تامین نمایید. حتی استفاده از مکمل ها و داروهای گیاهی، می تواند به عنوان مواد طبیعی و بدون اثرات جانبی برای بدن بسیار مفید باشد.

هدف از تغذیه متعادل تامین انرژی و پروتئین همراه با تامین کلیه ریزمغذی ها (ویتامین ها و عنصر های معدنی) برای حفظ سلامتی بدن در هر سن و سالی است. اما گاهی در زندگی بشر شرایطی پیش می آید که تامین نیازهای تغذیه ای ممکن است با یک رژیم غذایی معمول فراهم نشود. در چنین شرایطی به منظور ایجاد تعادل تغذیه ای و حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و ضرورت استفاده از داروهای شیمیایی که بدون تردید ساده ترین آنها نیز بدون عوارض جانبی نیست، استفاده از مکمل های غذایی بهترین گزینه محسوب می شود.

بهترین مکمل های گیاهی و مکمل های ارگانیک

ما  برای ادامه حیات نیازمند مصرف مواد غذایی و دریافت انواع مواد ضروری برای بدن می باشیم. انواع ویتامین ها، مواد مغذی، معدنی و پروتئینی مورد نیاز بدن بوده و برای سوخت و ساز سلول ها ضروری است. اگر این مواد مورد مصرف قرار نگیرد فرد دچار سوء تغذیه شده و زندگی فرد را دچار خطر می سازد. اما برخی از ما شاید به مصرف برخی مواد غذایی دارای حسایت باشیم و یا به طعم برخی محصولات مفید برای علاقه نداشته باشیم. شاید بهترین راهکار برای اینگونه افراد، استفاده از مکمل های گیاهی می باشد.

مکمل های گیاهی

مکمل های گیاهی که در رژیم و تغذیه گیاهی می تواند نقش موثر و مفیدی داشته باشد. زیرا این محصولات از اجزاء گیاهی و طبیعی استخراج می گردد. در نتیجه می تواند یک منبع گیاهی و طبیعی برای برای جبران کاستی های تغذیه انسان باشد و برای افراد علاقمند به تغذیه گیاهی نیز پیشنهاد مناسبی می باشد.

حتی این محصولات گیاهی که غالبا از اسانسها  و عصاره های گیاهی تهیه می شوند، می تواند به صورت طبیعی برای درمان نیز مورد استفاده قرار گیرد. لازم به درک است که این محصولات طبیعی برای افرادی که صرفا گیاهخوار هستند هم مناسب است زیرا دارای اجراء گیاهی می باشند.

تقویت کننده های گیاهی

همچنین استفاده از مکمل های گیاهی به عنوان تقویت کننده نیز می تواند برای افزاد مختلف مانند کودکان و ورزشکاران مفید باشد. تقویت کننده هایی که با استفاده از ترکیبات گیاهی و طبیعی می تواند باعث افزایش انرژی در بدن گردد.

مکمل‌های غذایی طبیعی طیف وسیعی از فراورده‌های مختلف را در بر می‌گیرند. به‌طور کلی، این مکملها یا به شکل ترکیبی از مواد غذایی یا فراورده‌های جانبی آن‌ها می‌باشند و از فواید بسیاری برخوردارند. مکملهای غذایی طبیعی سرشار از مواد مغذی خاص و نیز حاوی اجزای سازنده فعالی هستند که به فرایندهای گوارشی یا متابولیکی کمک کرده، یا ترکیبی از مواد غذایی و اجزای سازنده فعال را تأمین می‌کنند.

با وجود این، باید در هنگام مصرف آن‌ها نسبت به مزایا و معایب آن‌ها آگاهی کاملی داشت. مکمل های غذایی طبیعی نظیر سیر، گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)، گیاهان برگی، روغن ماهی و سبوس می‌باشد و قرن‌ هاست که در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌ اند.

 

انواع مختلف مکمل های گیاهی و طبیعی

مکملهای غذایی به هر شکل و نوعی عرضه می‌شوند. این مواد به صورت انواع قرص، کپسول، پودر، مایعات، ژله، خامه، بیسکویت، ویفر، گرانول و اشکال دیگر وجود دارند. بسته‌بندی محصول به ماهیت ترکیب مکمل غذایی بستگی کامل دارد. تأثیر درمانی این مواد با یکدیگر فرق دارد. چون این محصولات از مواد غذایی فاسد شدنی، مشتقات غذایی یا فراورده‌های جانبی غذایی تهیه شده‌اند به همین دلیل مدت نگهداری و دمای محیط بر روی کیفیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

پودر تونیک : برای افزایش انرژی در ورزشکاران

قرص آسکورفیت : برای تامین ویتامین C

قطره خوراکی زعفران : یک مکمل برای کاهش افسردگی

قرص زعفران : مکمل برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر

ساپلاس مدز : این محصول حاوی گیاه سرخاگل است که برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود.

سافت ژل گل محمدی : حاوی اسانس گل رز دیماسک است و برای رفع نفخ معده و روده استفاده می شود.

قرض جیسینگ : حاوی عصاره جینسنگ است و نوعی تغذیه گیاهی و همچنین گیاه تونیک است.

پودر جنرال تونیک (مکمل غذایی) : حاوی کاسنی ، شنبلیله ، جو ، رازیانه ، لوبیای سویا ، ویتامین E یک ماده طبیعی و گیاهی است. همچنین می توان از آن به عنوان یک مکمل ارگانیک نام برد.

عوارض مکمل ها

 

چه کسانی باید از این مکمل ها استفاده کنند؟

بیشتر افراد در سن های مختلف به این مکمل هل نیاز دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

۱- نوزادان و کودکان

کودکانی که رشد آن ها با اختلال مواجه شده است، استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال برای کمک به بهبود اشتها و رشد کودکان به صورت دوره ای و محدود کمک می کند.

رژیم غذایی

۲- دوران بلوغ

دوران بلوغ یکی از دوران های رشد سریع است. در صورتی که نتوانیم از طریق یک رژیم غذایی متعادل، نیازهای این دوره را تامین کنیم، استفاده از انواع مکمل ها برای این دوره ضروری است. مکمل آهن، روی، گاهی مولتی ویتامین ها یا مکمل های غذایی پروتئینی برای نوجوانانی که از منابع غذایی و حیوانی به اندازه کافی استفاده نمی کنند، ضروری است.

۳- دوران های بارداری و شیردهی

مکمل آهن برای دوره بارداری ضروری است. مکمل اسید فولیک پیش از بارداری توصیه می شود. در صورتی که وزن گیری مادر در دوران بارداری مناسب نباشد، مکمل های غذایی مناسب این دوره نیز لازم است. مادران شیردهی که رژیم غذایی متعادل ندارند، به منظور تامین شیر و حفظ سلامتی مادر به انواع مکمل های غذایی نیاز دارند.

۴- افراد با شرایط کاری ویژه

افرادی که شب کارند یا به صورت شیفتی کار می کنند، افرادی که در معادن و دور از نور خورشید زندگی و فعالیت می کنند به مکمل ویتامین D و بعضی از ریزمغذی ها نیاز دارند.

همچنین افرادی که به هر دلیل نتوانند از مقدار کافی لبنیات استفاده کنند، به مکمل کلسیم و بعضی از مواد مغذی دیگر موجود در لبنیات، نیاز دارند.

۵- افراد میانسال و سالمند

این افراد بر حسب شرایط خاصی که با آن مواجه می شوند، به انواع مکمل ها نیاز دارند. به عنوان مثال معده بعضی از افراد سالمند قدرت تولید فاکتور ویتامین B۱۲ را از دست می دهد، در چنین شرایطی نیاز به مکمل تزریقی ویتامین B۱۲ وجود دارد.

۶- ورزشکاران حرفه ای

با توجه به نوع ورزش، مدت و شدت آن و دوره های طولانی تمرینات و مسابقات، نیازهای بدن شان با رژیم های غذایی معمولی تامین نمی شود. در چنین شرایطی استفاده از انواع مکمل ها برای آنها ضروری است.

۷- بیماران بدحال

بیماران بدحال به غذاهای ویژه ای نیاز دارند، چون در این بیماران شرایط متعارف هضم و جذب و گاهی متابولیسم مختل می شود. در این بیماران مکمل های غذایی تنها و بهترین شیوه درمان و کوتاه کردن دوره بیماری است.

۸- افراد با رژیم های غذایی نامتعادل

افرادی که رژیم های غذایی نامتعادل دارند. مثلا کسانی که از ماهی کافی در برنامه غذایی خود استفاده نمی کنند، استفاده از مکمل های امگا ۳ برای ایجاد تعادل تغذیه و حفظ سلامتی لازم است.

با توجه به موارد ذکرشده مشخص می شود که امروز در جهان استفاده از مکمل های غذایی جایگاه ویژه ای دارد. امید است این مطلب راهنمایی روشنگر برای مصرف بهینه مکمل ها در سطح جامعه ما باشد.

در چه شرایطی به مکمل ها نیاز داریم؟

اگر مردم  تمام مواد مغذی مورد نیاز را با برنامه غذایی خود تغذیه کنند ، طبیعتاً تمام نیازهای بدن برآورده می شود. با این حال ، برخی از افراد از تغذیه کامل و مناسب برخوردار نیستند ، به عنوان مثال ، ممکن است بعضی از غذاهایی را که حاوی مواد مغذی مفید برای بدن را دوست نداشته و تغذیه نکنند در نتیجه منجر به کمبود آن مواد مغذی در بدن می شود . معمولاً در چنین شرایطی پزشکان برخی مکمل ها را تجویز می کنند.

آمار منتشر شده از ارقام فروش مکمل های جهانی محبوبیت زیادی را نشان می دهد. براساس آمارهای موجود ، گردش مالی این محصول در سراسر جهان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار است. در زیر بهترین مکمل ها ای که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی می کنیم :

۱- ویتامین ها و مولتی ویتامین ها

ساده ترین روش برای جبران کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، استفاده از مولتی ویتامین ها و مکمل ها است. برخی ویتامین ها مهم هستند و کمبود آنها در بدن بیشتر مشاهده می شود. به عنوان مثال ، ویتامین های گروه B مانند B6 و B12 یا ویتامین C برای سلامتی بدن به ویژه سلامت سیستم ایمنی بدن مهم هستند. لازم به ذکر است ، ویتامین C معمولاً در هنگام سرماخوردگی از همه مهمتر است. مصرف ویتامین D (یا مکمل های آن) در مناطقی که کمتر از نور خورشید توسط افراد جذب می شود ، حائز اهمیت است. استفاده از ویتامین های گیاهی در اولویت قرار دارد. زیرا ویتامین های گیاهی طبیعی هستند و عوارض جانبی ندارند.

عوارض مکمل ها

۲- مکمل های ورزشی و برای افزایش انرژی

طبیعتاً بسته به سبک زندگی یا فعالیت برخی افراد ، نیاز به جذب انرژی بیشتر احساس می شود. به عنوان مثال ورزشکاران ، مادران شیرده و مادران باردار می توان اشاره کرد. به دلیل کمبود انرژی ممکن است این افراد به برخی از مکمل ها برای افزایش انرژی خود نیاز داشته باشند. به عنوان مثال ، ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات به پروتئین اضافی احتیاج دارند ، بنابراین مکمل های پروتئینی رایج هستند. علاوه بر این ، مکمل های کافئین در افزایش انرژی بدن مؤثر هستند.

۳- امگا ۳ و ۶

امگا ۳ و ۶ در گروه اسیدهای چرب اشباع نشده قرار دارند که برای سلامتی مفید هستند. ساخت این اسیدهای چرب در بدن امکان پذیر نیست ، بنابراین مهم است که آنها را در رژیم غذایی قرار دهید. مهمترین خاصیت امگا ۳ و ۶ حفظ سلامت قلب ، استخوان و چشم است. ماهی و تخم کتان سرشار از امگا ۳ و ۶ هستند. انواع مکمل های مرتبط با امگا از این دو ماده مغذی با ارزش ساخته می شوند.

مکمل های ارگانیک

 

عوارض مصرف بیش از حد مکمل ها

بعضی اوقات ، به طور طبیعی ، برخی از مواد مغذی مهم در تغذیه انسان ممکن است به اندازه کافی جذب نشوند. بنابراین برای از بین بردن آنها باید مکمل هایی مصرف کنید. به عنوان مثال کلسیم ، که به حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند ، ممکن است به دلیل مصرف کم مواد غذایی مانند لبنیات و برخی از غلات ، به اندازه کافی در بدن جذب نشود. در چنین شرایطی ، مکمل کلسیم مورد نیاز است. علاوه بر این ، روی  که در سلامت مو مؤثر است و در صورت کمبود در بدن باید از مکمل ها استفاده شود.

از آنجایی که ، مصرف مکمل ها در مدل های مختلف مانند مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای بدن مفید است ، اما مصرف بیش از حد آنها خطرات و عوارض جانبی برای بدن دارد. به عنوان  مثال عوارض مکمل ها ، استفاده بیش از حد از مکمل های معدنی یا ویتامین ها می تواند منجر به مسمومیت شود ، بنابراین ، این امر به طور مضاعف در مورد ویتامین های ساخته شده در بدن نیز صادق است.

 

شما هم ممکن است بپسندید

نظرتان را بنویسید