اردیبهشت٫۱۶

۲۰ گیاه دارویی و خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که میدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده تنها راه مقابله با  انواع  ویروس و باکتری مانند ویروس کرونا، تقویت سیستم دفاعی بدن است و بیشتر افرادی که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیف هستند به ویروس کرونا مبتلا می شوند .همچنین سیستم ایمنی بالا به این معنا نیست که این ویروس وارد بدن نمی شود، بلکه به راحتی می تواند با ویروس کرونا مقابله کند. همچنین استفاده از مواد طبیعی و گیاهی مانند استفاده از گیاهان دارویی برای سیستم ایمنی بدن گزینه مناسب و موثری می باشد. اما سوال مهم این است که آیا تقویت سیستم دفاعی با داروهای گیاهی واقعا امکان پذیر است. این مقاله برای معرفی گیاهان مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن گرداوری گردیده است. اما در ابتدا بهتر است با سیستم ایمنی بدن بیشتر آشنا شویم و راه حلی برای تقویت آن بیابیم.

سیستم ایمنی بدن و روش کار آن

سرتاسر بدن ما دارای شبکه امنیتی و قدرتمندی است که به آن سیستم ایمنی بدن گفته می شود. سیستم ایمنی طراحی شده تا میکروب ها،ویروس ها و انگل هایی که به بدن آسیب می رساند را شناسایی کند و از بین ببرد. یکی از اجزای مهم سیستم بدن گلبول های سفید هستند و پس از شناسایی میکروب ها،ویروس ها و انگل های خارجی در بدن گلبول های سفید خون به محل تجمع این بیماری می روند تا برابر بافت های آسیب دیده دفاع کنند. در نتیجه مراقبت از سیستم ذفاعی بدن با روش­های مختلف مانند استفاده موثر و مفید از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن حائر اهمیت می­باشد.

سیستم ایمنی ضعیف چه علائمی دارد؟

۱- احساس خستگی مکرر

احساس خستگی شدید که حتی با خوابیدن هم برطرف نشود و همچنین باعث درد ماهیچه و مفاصل نیز می شود. این می­تواند به معنای سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد. هر چند احساس خستگی از علائم مشترک با ویروس کرونا نیز می­باشد.

۲- سرماخوردگی

اگر دائما دچار سرما خوردگی می شوید و بدنتان در برابر سرما ضعیف است ، ممکن است  نشانه  سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد و سیستم ایمنی قدرت مقابله با سرماخوردگی ، گلودرد و سرفه را ندارد.

۳- احساس سردرد

گاهی اوقات سر درد نشان دهنده ضعف سیستم دفاعی بدن است و همچنین ممکن است علت سردرد ، التهاب رگ های خونی در اثر عفونت یا بیماری خود ایمنی باشد.

۴- بروز جوش های پوستی

پوست ها اولین مانع در مقابل میکروب ها است . بنابراین ظاهر پوست نشان دهنده فعالیت سیستم دفاعی بدن است.

۵- ریزش موسکه ای

ریزش مو به صورت سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. خود ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم دفاعی به اشتباه به سلول های خود بدن حمله کند.

۶- عفونت های شدید

حساسیت زیاد در برابر عفونت ها یکی دیگر از دلایل ضعف سیستم دفاعی بدن است. بنابراین ممکن است نسبت به دیگران عفونت های شدید ، طولانی تر و مقاوم تر را مبتلا شوند. عفونت بویژه در دستگاه تنفسی از جمله علایم ویروس کرونا نیز میباشد.

۷- کم خونی

در اثر کاهش تعداد گلبول های قرمز و کمبود در توانایی حمل اکسیژن ، کم خونی ایجاد می شود.

۸- تغیر وزن ناگهانی

در حالی که تغذیه و برنامه ورزشی شما هیچ تغیری نکرده است و ناگهان دچار افزایش یا کاهش وزن شوید ، این حالت نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن و آسیب به غده تروئید است.

 

چه کارهایی به سیستم ایمنی آسیب می رساند؟

  • کمبود خواب
  • بی تحرکی
  • نوشیدن الکل
  • مصرف دخانیات
  • استفاده نادرست آنتی بیوتیک‌ها
  • نکردن بهداشت شخصی
  • احساسات منفی
  • دوری از نور خورشید

رابطه سیستم ایمنی بدن با سن

براساس تحقیقات انجام شده با بالا رفتن سن سیستم دفاعی در برابر میکروب ها، ویروس وانگل ها ضعیف می شود و عفونت های تنفسی و ذات الریه دئ دلیل اصلی مرگ میر بالای ۶۵ سال است. ودلیل اصلی آن سوء تغذیه و مصرف کم مواد مغذی در این افراد است ،البته تاثیر این مواد در سنین باتر کمتر از سنین پایین تر است.

 

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

۱- خواب کافی

با این که محقق ها علت تقویت سیستم ایمنی بدن را در خواب کافی نمی دانند اما یک فرد بزرگسال باید بین ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی داشته باشد.

۲- ورزش

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد.

۳- تغذیه سالم

به جای شیرینی و نوشیدنی های مصنوعی ، مقدار زیادی میوه و سبزیجات در برنامه ی غذایی خود قرار دهید. مطمئنا تغذیه سالم از مهم­ترین اقدامات برای تقویت سیستم ایمنی می­باشد.

تقویت سیستم ایمنی

 

۴- دوری از استرس

استرس بخشی از زندگی ما است و استرس زیاد باعث بیماری های مختلفی می شود و همچنین باید سعی کنیم تا می توانیم به وسیله مدیتیشن و یوگا استرس را از خود دور کنیم.

۵- دوش آب سرد

تحقیق ها نشان داده است ،افرادی که بیشتر دوش آب سرد میگیرند تعداد بیشتری گلبول سفید در خونشان تولید می ­شود.

 

بهترین ویتامین­ ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام هستند؟

بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی

۱- ویتامین  C  

همه افراد در مورد ویتامین  C  در تقویت سیستم دفاعی بدن میدانند اما این ویتامین فقط در مرکباتی مانند پرتغال خلاصه نمی شود ، سبزیجاتی مانند اسفناج ،کلم ،فلفل دلمه ای و توت فرنگی منابع بسار خوبی برای ویتامین ث، یعنی یکی از بهترین ویتامین­ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن می­باشند.

۲- ویتامین E

ان ویتامین مانند  ویتامین C به سیستم دفاعی بدن خیلی کمک میکند. بادم ،بادم زمینی،فندوق و تخمه آفتابگردان و همچنین اسفناج و کلم بروکلی منبع بسیار قوی برای این ویتامین هستند.

۳- ویتامین A

برای دریافت این ویتامین باید سراغ مواد غذایی همچون هویج ، سیب زمینی ، کدو تنبل ، طالبی و کدو حلوایی برویم.

۴- ویتامین D

شما میتوانید این ویتامین را با مصرف انواع ماهی و غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتغال و غلات افزایش دهید.

۵- فولات/فولیک اسید

فولات فرم طبیعی و اسید فولیک فرم مصنوعی این ماده معدنی است. برای دریافت فولات دائما لوبیا و نخود فرنگی و همچنین سبزیجات در برنامه غذایی خود اضافه کنید.

۶- آهن

آهن در جابجایی اکسیژن در بدن کمک میکند ، و ما براحتی میتوانیم در گوشت بدون چرپی مرغ ، بوقلمون و همچنین غذا های دریایی و برخی از سبزیجات مانند لوبیا ،کلم بروکلی و کلم دریافت کنیم.

۷- سلنیوم

این ویتامین تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد . سیر ، کلم بروکلی ،ماهی ساردین ،تن ماهی ،آجیل برزیلی و جو از منابع مهم آن به شمار می آید.

۸- روی

رو در مرغ گوشت قرمز بدون چربی ، لوبیای چخته شده ،ماست و نخود فرنگی وجود دارد و باعث کند شدن التهاب های بدن می شود.

 

چه مواد غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

اساسا تغذیه در تقویت ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت می­باشد. بسیاری از میوه­های برای تقویت سیتم ایمنی بدن وجود دارد که برای سیستم ایمنی ضروری می­باشد. مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد یک سیستم ایمنی قوی می­گردد. استفاده از مواد غذایی برای تقویت سیستم دفاعی بدن را حتما جدی بگیرید، زیرا تغذیه عامل تعیین کننده می­باشد.

۱- مرکبات سرشار از ویتامین C

مرکبات به عنوان یکی از غنی ترین ویتان C  معرفی شده است . ویتامن C میتواند مقاوت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. میوه­های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن  و همچنین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن معمولا حاوی این ویتامین می­باشند. مرکبات از جمله شناخته شده­ترین و بهترین میوه­های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن می­باشند. علا اصلی آن نیز غنی بودن از ویتامیت ث می­باشد. مرکبات شامل موارد زیر می­باشد.

میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

  • گریپ‌فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • نارنگی

۲- کلم بروکلی

کلم برکلی دارای آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین است که در ابتلا به بیماری های قلبی ،دیابت و برخی از سرطان ها جلوگیری می کند.

۳- هویج

افرادی که دائما هویج مصرف می کنند کمتر دچار سرما خوردگی می شوند.هویج دارای بتاکارتین است که باعث تقویت سیستم دفاعی می­گردد و این سلول برای نابود کردن میکروب ها بسیار مفید است.

۴- میگو و ماهی

میگو و ماهی از جمله غذاهای دریایی هستند که دارای مقدار زیادی زینک ( روی ) هستند. در بیشتر اوقات از ویتامین زینک مانند ویتامین های دیگر مورد توجه قرار نمی گیرد اما سیستم ایمنی بدن به آن احتیاج دارد.

مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۵- آووکادو  و روغن زیتون

آووکادو و روغن زیتون سرشار از اسید های چرپ غیر اشباح و منبع بسیار خوبی از ویتامین E ، ویتامین C ، آهن و روی است.

۶- کیوی

کیوی منبع بسیار قوی از مواد مغذی مانند فولات ،پتاسیم،ویتامینK و ویتامین C است.

میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

۷- انبه

این میوه سرشار از ویتامین K ، ویتامین C و ویتامین E است.

 

گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

اگر علاقمند به استفاده از گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستید و تقویت سیستم ایمنی با داروهای گیاهی را مفید و موثر می­دانید، گیاهان دارویی زیر در این زمینه بسیار مفید و موثر می­باشند. در ادامه با بهترین گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن آشنا خواهیم شد.

۱- سرخارگل

خواص اصلی این گیاه مقابله با عفونت ها از جمله سرماخوردگی، ضد التهاب و تقویت کننده  بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا می باشد. که با افزایش تولید گلبول های سفید خون از حمله ویروس ها و باکتری ها به سلول های سالم بدن جلوگیری می کند. سرخارگل جزء بهترین و شناخته شده­ ترین گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می­باشد. اگر علاقمند به تقویت سیستم ایمنی با داروهای گیاهی هستید، شربت سرخارگل گزینه خوبی میباشد.

گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

۲- زنجبیل

زنجبیل یک نوع ادویه ای است که از ریشه گیاهان بدست می آید. معمولا برای آشپزی در غذاها و دارو های گیاهی برای درمان مشکلات روده و معده استفاده می شود و همچنین زنجبیل اثرات ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. زنجبیل نیز جزء بهترین گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می­باشد. استفاده از عرق زنجبیل برای ارتقا عملکرد ایمنی مفید می­باشد.

۳- بادام

بادام منبع غنی از ویتامین E است که برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن استفاده می شود و همچنین وجود منگنز، منیزیم و فیبر در بادام به تولید انرژی و سوخت و ساز بدن کمک میکند. استفاده از روغن بادام روش مناسبی برای مصرف این گیاه ارزشمند می­باشد.

۴- سیر

سیر خاصیت آنتی اکسیدان دارد و با تقویت سیستم دفاعی به درمان بیماریهای عفونی و برونشیت کمک می کند. سیر با داشتن ماده آلسین خطر ابتلا به سرما خوردگی را کاهش می دهد. آلسین بخش مهم سیر است باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد. این گیاه جزو موثرترین گیاهان دارویی برای سیستم دفاعی بدن میباشد.

۵- اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین A است که واکنش ایمنی بدن را فعال نگه می دارد و ویتامین C موجود در اسفناج مقاوت بدن را در برابر سرماخوردگی و بیماری های عفونی بالا میبرد. همچنین این گیاه مقوی دارای ویتامین های B6 ، کلسیم ، آهن و منیزیم است.

۶- چای سبز

چای سبز گلبرگ های تازه گیاه چای است که بدون هیچ فرایندی به دست مصرف کننده می رسد. کافئین آن کمتر از چای سیاه و قهوه است که جایگزین خوبی برای آنهاست. و اینکه دارای آنتی اکسیدان های مختلف و فلاونوئیدها است.  نوشیدن آن باعث جلوگیری از عنواع عفونت ها و سرطان ها میشود.

موثرترین گیاه دارویی برای سیستم دفاعی بدن

۷- زردچوبه

زردجوبه یک ادویه مخصوص در غذاها است که بخاطر ترکیبات کورکومین موجود در آن برای درمان التهاب ، اضطراب و چربی خون استفاده میشود.

سیستم ایمنی بدن

۸- جینسینگ

جینسینگ برای بهبود حافظه ، کاهش استرس ، درمان ناتوانیهای جنسی و افزایش مقاومت بدن استفاده میشود. همچنین آن را به عنوان اکسیر جوانی و شادابی نیز معرفی میکنند.

۹- تخم کتان

تخم کتان منبع مقوی از فیبر خوراکی ، منگنز ، ویتامین B1 و اسید های چرب امگا۳ است. از این رو برای پیشگیری از عفونتها ، بیماریهای خود ایمنی و بهبود سیستم دفاعی بدن استفاده میشود.

۱۰- نعناع

این گیاه دارای خواص فراوانی است.  از جمله درمان مشکلات تنفسی ،جلوگیری از آلرژی ، بهبود سرماخوردگی  وجلوگیری از سرطان. عرق نعنا نوشیدنی جذاب برای این منظور موثر می­باشد.

گیاهان دارویی برای برای سیستم ایمنی بدن

۱۱- پونه

پونه گیاه کمیابی نیست و در غذاهای مختلف استفاده می شود که دارای طبع گرم و خشک است. از این گیاه برای رفع بیماری های همچون آنفولانزا ،آلرژی ، سرفه ، سردرد ، برونشیت و خستگی استفاده می شود. این گیاه جزو موثرترین گیاهان دارویی برای سیستم دفاعی بدن می باشد.

۱۲- آویشن

این گیاه معطر ارزش دارویی بسیاری دارد که بصورت ادویه در غذا و دمنوش طبیعی استفاده میشود. خواص آن ضد التهاب ،بهبود مشکلات تنفسی ، تقویت سیستم دفاعی بدن و ضد سرطان است. استفاده از چای آویشن و یا عرق آویشن شیوه مناسبی برای تقویت ایمنی می­باشد

۱۳- آلوئه ورا

آماده معدنی روی موجود در آلوئه ورا به ما کمک می کند تا بیماری ها و باکتری ها را از بین ببریم و عملکرد غشاهای سلولی مان را حفظ کنیم. مکمل طبیعی آلوئه روا پیشنهادی ساده برای استفاده این گیاه ارزشمند می باشد. اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی با داروهای گیاهی هستید، این مکمل می تواند مفید باشد.

شما هم ممکن است بپسندید

نظرتان را بنویسید